Sätt att sticka ut ur mängden med profilprodukter

Profilprodukter 19. Maj 2021

Att använda profilprodukter som en del av marknadsföring och som företagsinterna gåvor är numera ett beprövat sätt att befästa sitt varumärke. Men i takt med att allt fler väljer att använda dessa produkter så blir det hela tiden svårare att få genomslag. Vi har tittat närmare på några sätt att verkligen sticka ut ur mängden.

Sätt att sticka ut ur mängden med profilprodukter

Branding är på många sätt tidens melodi. Mycket på grund av att en visuell identitet har kommit att bli en viktig del av hur såväl nuvarande som potentiella kunder förhåller sig till företag. Profilprodukter är ett klassiskt sätt att verkligen befästa den visuella profileringen, men samtidigt blir det något utav en utmaning när fler företag väljer denna väg som marknadsföringsstrategi. Här är några förslag på hur ni på ett mer effektivt sätt använder profilprodukter.

Fokusera på att synliggöra er visuella identitet

Den visuella identiteten kan handla om allt ifrån en viss logotyp till en väldig särpräglad färgsättning på företagsnamnet. Rätt val av profilprodukter kan i många fall vara ett enkelt sätt att såväl sprida er visuella identitet, som att förankra den i kundernas medvetande. För att man ska lyckas är det viktigt att välja den sorts produkter som är lämpade för att förmedla något visuellt. Här är det en bra idé att tänka återanvändbara produkter som är återkommande i vardagen. Ett typiskt exempel är kassar som både fyller en praktisk funktion, och har bra utrymme för synbara tryck.

Räds inte att använda profilprodukter i era kampanjer

I många fall så kan det vara väldig slagkraftigt att säkerställa att kampanjerna har en tydlig fristående visuell identitet som samtidigt sammankopplar med företagets övergripande stilistiska inriktning. Att använda reklamprodukter som en del av en kampanj kan därför göra mycket för att både skapa uppmärksamhet för kampanjen och samtidigt sätta fokus på företaget. Ibland kan det löna sig att tänka smått, då det är större chans att få stor spridning med praktiska produkter som inte tar plats. Kanske är det därför som pennor och accessoarer har blivit kampanjfavoriter.

Våga tänka vara oväntade

Även om det är oerhört viktigt att vårda sin befintliga kundkrets så är det lätt att bli hemmablind. Om man bara fokuserar på sina nuvarande kunders preferenser och beteendemönster så är det lätt att man omedvetet krymper sin målgrupp till en allt mindre personkrets. Våga därför att införskaffa profilprodukter som ni inte nödvändigtvis upplever att era nuvarande kunder skulle uppskatta. Det kan betyda allt ifrån reklamgodis för hälsomedvetna till strandprodukter på vintern. I många fall har man mycket att vinna på det oväntade.

Tänk ett steg längre

Precis som att det är viktigt att ibland vara oväntad är det även viktigt att tänka ett steg längre. I många fall når man ut till människor genom att relatera till deras närhet. Ett klassiskt sätt är att vara familjeorienterad. Statistiskt sett så är det stor chans att många kunder har barn. Spännande datortillbehör eller praktiska muggar kan därför i många fall vara sätta att relatera till sina kunder i ett ytterligare led genom familj, släkt och vänner.