Reklampsykologi: Små tricks inom branschen
Reklam är inte alltid lätt. Det stora utbudet på tv:n, affischer, pop-ups eller magasiner, har lett till en överstimulans hos konsumenten. Circa 6000 reklambudskap försöker dagligen att nå fram till konsumenterna. Dessa har dock en selektiv uppfattning som skydd för sig själva som bara tillåter få kontakter mellan märket som försöker nå ut och potentiella kunder. För att ta sig ur det delimmat använder sig de flesta företag av speciella reklamtricks.
Tack vare AIDA-formeln vet alla vad bra reklam bör försöka göra: Få uppmärksamhet (attention), skapa intresse (interest), väcka köpinstinkten (desire) och självklart leda till köp (action). Men inte varje reklam klarar av det längre. Det är därför reklampsykologi blir allt viktigare, för att ta reda på vad den potentiella kunden önskar och hur de ska tilltalas som bäst. Alla reagerar olika på reklam: Medan kvinnor framförallt påverkas emotionellt så försöker män skapa förbindelser till tidigare erfarenheter. Äldre männsikor reagerar däremot starkare på reklam från etablerade traditionsmärken som NIVEA. Den yngre målgruppen tilltalas vid trendmärken som Google och Apple.
När ett märke har klarat av att bli en personlig favorit så är det ett enkelt spel. Det är nämligen bevisat att vårt förstånd stängs av när det gäller föredragna märken och det är känslan som styr över våra köpönskningar - beståndskunden är skapad. För att nå det statuset finns det på sidan av kända åtgärder även galna tricks för att visa kunden: Du vill köpa det här!
Färger väcker associationer och är därför en av de viktigaste komponenterna inom marknadsföringen. Designen börjar med logotypen, tar plats i gestalningen av reklamartiklar hela vägen fram till produktionen av tv-spots. Blå är färgen som uttrycker lojalitet medan färgen röd återspeglar energi eller kärlek. Den gula färgskalan representerar till exempel intelligens. Efter valet av färgen så är även den grafiska sorteringen viktig. Produktbilden borde alltid vara på den vänstra sidan och texten alltid på den högra. Detta eftersom ögonen rör sig från vänster till höger precis som när man läser böcker och styr på det sättet hur vi uppfattar produkten. Det är dock inte bara färgvalet och positioneringen inom reklamen som påverkar vårt köpbeteende. Det är dessutom bevisat att produkter som visas i den högra handen på affischer & Co upfattas som attraktivare.
Ännu galnare är studieresultaten från MediaAnalyzer Software & Research GmbH: Hårfärgen på modellerna i reklamen har ett stort inflytande på köpbeslutet och produktuppfattningen. Enligt studien fungerar modeller med brunt hår bättre för reklamspots för kosmetik, choklad eller bilar. Blont hår är däremot mer effektivt när det gäller tvättmedel, mjölkprodukter och tidningar.
Den som inte vill försöka sig på dessa misteriösa (och kanske lite konstiga) tips och tricks, får gärna ta en titt i vår allbranded.se shop. Vi ser framemot din förfrågan!