Marknadsföring
03.
Nov
2017
Är trogna kunder förlorare?
De bästa kunderna är de från konkurrensen. Distributören kasserar premier när de vinner nya kunder, som i form av rabatter förs vidare till kunden. Nya kunder får ofta se framemot fantastiska presenter och generösa presentkort. Anledningen till det är följande: Företag vill övertala konkurrensens kunder att handla hos sig och försöker därför att få deras uppmärksamhet med hjälp av attraktiva rabatter. Det är en procedur inom kundförvärvet som är vanligt förekommande, vare sig inom bilhandeln, telefon - och internetbolag eller elbolag. Medan nya kunder kan glädja sig åt de stora och omfattande välkomstattraktioner ungår trogna kunder dessa erbjudanden. Men så fort den första beställningen är lagt är den nya kunden en fast del i kundbasen och därmed en kund i 2:a klassen. Det är vettigt ur företagssyn att dela upp kundbasen i befintliga och nya kunder, eftersom det finns stora skillnader i kostnader, omsättning och marknadsandelar.