Profilproduktens olika sorter: In- och Onpacks – en attraktiv bonus
Hej och hjärtligt välkomna till vår nya blogg-serie ”Profilproduktens olika sorter”, i vilken vi vill informera er om vad det ens finns för olika profilprodukter. Give-aways, merchandise och presentreklam, alla dessa begrepp låter professionella, men vad exakt betyder dessa? Vi hoppas att kunna ge er som känner sig vilsna i begreppsvärlden en liten bättre inblick i det hela. Och idag börjar vi det hela med begreppen in- och onpacks!
Den som någon gång gått förbi tidningshyllan i en butik har nog lagt märke till alla färgglada barntidningar, som inte bara lockar med sina bilder, utan också med små tilläggspresenter i form av leksaker, smycken eller klistermärken på titelbladet. Här handlar det om de så kallade onpacks, eller också add-ons. De är väl synliga, greppbart placerad på produkten och motiverar kunden till att köpa produkten. Det finns ju trots allt något ”gratis” till.
Det är dock inte enbart på tidningar som onpacks-principen fungerar, utan det fungerar galant i nästan varje bransch. Vid köp av vin eller ölfat får man ofta gratis glas till, vilket ska göra köpet ännu mer lockande. En tändare till askkoppen, en penna till anteckningsboken eller te till muggen– alla dessa är effektiva onpacks, som ökar vår köpberedskap, stärker relationen mellan kunden och företaget och höjer företagets kännedom. Dessutom skapar onpacks ett långvarigt igenkänningsvärde hos kunden, eftersom när man har fått något gratis en gång, så kommer det mest troligt ske igen.
Till skillnad av onpacks ser inte kunden de så kallade inpacks. De finns gömda i produkten som en liten överraskning. Bästa exemplet på det här är mest troligt de små leksakerna som alltid finns innanför kinder chokladäggen. Även snabbmatsbutiker har fått användning av inpack-principen och ger medvetet bort små presenter i deras barnmenyer för att öka deras försäljning. Cereal-skeden i cornflakesförpackningen, necessären i resväskan eller det snygga bokmärket i nya bestsellern… Alla dessa är inpacks som lyfter produkterna i jämförelse med konkurrenter, ökar köpberedskapen bland kunderna och höjer företagets igenkänningsvärde.
Och det var allt om in- och onpacks. Hoppas ni gillade början på vår blogg-serie och att den var informativ. Nästa inlägg handlar om en väldigt speciell profilprodukt som inte delas ut personligt av företaget utan av små och gula varelser. Och nej, nu pratar vi inte om våra avlägsna släktningar från mars. Vilken profilprodukt menar vi? Det får du veta i nästa inlägg. Nu får du klura och låta spänningen stiga fram tills dess, men vi lovar, svaret kommer...